30 ספט 2021

המעבר המלא למטבע דיגיטלי מעבר לפינה

קבוצת בנקים מרכזיים שרטטה היום, יום חמישי ה30 לספט' 2021 'מדריך הפעלה' של מזומנים דיגיטליים, כיוון שהם שואפים לאזן בין שמירה על קשר עם מטבעות קריפטוגרפיים וחששות שהטכנולוגיה החדשה עלולה להעלות את כמות והיקף המלווים המסחריים. הכל על המעבר הצפוי החל מפברואר 2022 בכתבת הפרימיום הבאה.

הבנקים המודאגים מכך שהתפוצצות הביטקוין ודומיו עלולים להחליש את השליטה שלהם בכסף, הם קובעי המדיניות מבייג'ינג ועד וושינגטון שכעת בוחנים מטבעות דיגיטליים של הבנק המרכזי, המכונים CBDC.

למרות שדולר דיגיטלי או יורו, עדיין בשימוש נרחב וצפי להיות כך לעוד שנים, העבודה של הבנקים המרכזיים צוברת תאוצה כאשר הצרכנים אט אט זונחים יותר מטבעות ושטרות לטובת תשלומים דיגיטליים בכרטיסי חיוב או כרטיסי אשראי וטלפונים ניידים.

שבעת הבנקים המרכזיים - כולל אלה בארצות הברית, בריטניה והבנק המרכזי בגוש האירו, אך לא סין - אמרו כי CBDC "קמעונאית" בשימוש ציבורי נרחב חייבת כבר כעת לרתום את השחקנים הציבוריים והפרטיים כאחד כדי להשתלב במערכות תשלום קיימות.

הטכנולוגיה צריכה להיות ידידותית ושימושית עם מערכות התשלומים המקומיות הקיימות, עם אסטרטגיות לאימוץ המותאמות לתנאים הכלכליים בשטח, אמרו הבנקים המרכזיים, שעובדים לצד הבנק המכוונים כעת לייצר הסדרים בינלאומיים נרחבים לשימוש במטבעות דיגיטליים שילך ויגדל בשנים הקרובות.

יש לתת למערכת הפיננסית הקיימת זמן להסתגל להכנסת CBDC. יתרה מכך, הבנקים המעוניינים להכניס את השינויים הרחבים גם מסמנים סיכונים של מה שיכול להסתכם בניהול ויישום בנקאי איטי מן הרצוי אם לקוחות בנקים מסחריים פתאום יעבירו את החיסכון לטכנולוגיה החדשה ללא ניהול נכון של המעבר.

"ללא קשר לתכנון, פיתוח והפעלת מערכת CBDC תהיה התחייבות משמעותית עבור בנק מרכזי", אמרו, והדגישו כי יש לפקח על מעורבותם של מפעילים פרטיים כדי להבטיח את אמון הציבור בטכנולוגיה.

כיצד פועל מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי

סיכוני יציבות

שלא כמו מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין המנוהלים בדרך כלל על ידי שחקנים פרטיים, CBDCs יהיו שווים למזומנים, המונפקים ומגובים על ידי בנקים מרכזיים. הם נבדלים מהכסף האלקטרוני המשמש למיליארדי עסקאות מדי יום, שמועבר בעיקר באמצעות בנקים מסחריים.

'בנק העם הסיני' הוא המתקדם ביותר מבין הכלכלות הגדולות בתחום CBDC, ויבצע את ניסוי יואן הדיגיטלי הגדול ביותר שלו באולימפיאדת החורף בבייג'ינג במהלך חודש פברואר 2022.

בינתיים, הבנק הפדרלי של ארה"ב ישחרר בקרוב מחקר שיבדוק את העלויות והיתרונות של CBDC, אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול בשבוע שעבר.

הבנקים המרכזיים ביקשו להקטין את האיום של CBDC ממוקד קמעונאי למודלים העסקיים בהם מעוניינים המלווים.

"הניתוח שלנו מצביע על כך שההשפעות על אי -תיווך והלוואות של הבנקים יכולות להיות ניתנות לניהול עבור המגזר הבנקאי", אמרו, עם כל השפעה המוגבלת ברמות האימוץ ה"סבירות ".

דיווח של: טום ווילסון ומארק ג'ונס; עריכה: אנגוס מקסואן