29 נוב 2021

השקת ערוץ 14 | הבשורה לה חיכינו?| מי צריך בכלל אקטואליה מסביב לשעון בישראל?

עודכן ב: 30 נוב 2021

נר ראשון של חג החנוכה המסמל את ניצחון האור על החושך, זהו המועד בו בחרו בהנהלת ערוץ 20 לשעבר להשיקו מחדש עם שם חדש, אולפן חדש ונבחרת (ברובה כבר מוכרת) של מגישים. אין ספק שזו יוזמה שיווקית מבורכת לרענן את הערוץ ואין ספק כי קיים קהל יעד ממוקד וברור, אבל האם כל החגיגה שלא חפה מתקלות טכניות, ערוץ 14 ע"פי הקונספט שהוצג אמש במשדר ההשקה הוא הערוץ אותו ישראל צריכה בימים אלו? רצף של שידורים מוטים מכל כיוון אפשרי? מתי יקום ערוץ שפוי ומאוזן באמת? כמו באנגליה, ארה"ב ומדינות מתקדמות רבות בהן ישנה אלטרנטיבה אמיתית. מה היא דרכו של ערוץ 14 אם רק יהווה קונטרה לערוצים 12 13? בנווה אילן יש לצפות כעת שיכנסו לדיאלוג תקשורתי אגרסיבי כדי לדכא את המתחרים הנלהבים באולפן הגדול...אגב, גדול מדיי לפריים טלוויזיוני? ביקורת טלוויזיה.

בשנתיים האחרונות ערוצי חדשות בארץ ובעולם חווים ירידה משמעותית ברייטינג, לציבור נמאס. אפילו FOX NEWS עם קהל של עשרות מיליונים בארה"ב חווים ירידה המאיימת על המשך שידוריהם על פי המודל הכלכלי הקיים.

מקורות לגבי ירידת הריטינג של פוקס ניוז :

במדינת ישראל הסובלת מאינפלציה של חדשות ושידורי אקטואליה, מבחינה מסחרית אין מקום לערוץ נוסף מוטה אשר רק יעמיק את הקיטוב בחברה הישראלית. ערוץ 14 אשר מציג זווית לאומית מסורתית הוא לפי סטנדרט אמריקאי תחת ההגדרה כ"ערוץ קהילתי", בו פחות ממיליון צופים קבועים, מבוסס על שידורי אולפן בלבד והדעות המשתקפות ממנו הן חד גוניות ומותאמות לקהילת הצופים שלו. שידור ההשקה פרט לראיון עם נתניהו שהיה ראוי ומרתק, היה רצוף תקלות טכניות בסאונד, בזוויות הצילום, במעבר אנשי הפקה בפריים במהלך הריאיון עם נתניהו ועוד תקלות בימוי וקונספט שסביר להניח שחלקן יתוקנו במהלך שידורי ההרצה אך היה ראוי לעלות עליהן בזמן אמת. גם היציאה למבזקים שהקריינות שלהם הוקלטה באופן חפוז בסלולארי הייתה מביכה מאד לשידור בכורה.

מה שערוץ 14 באמת צריך כדי לעוף למעלה ולכבוש את טבלאות הרייטינג בישראל (וזה אפשרי) זה שלושה דברים. הראשון, טאלנטים חדשים באמת, כובשים מסך, סטארים מחוץ לקופסא ולשבלונה. זה עדיין הם לא מצאו במיחזור הטאלנטים הקיימים. ליטל שמש המקסימה והעדינה אינה תואמת יונית או תמר והמנחה היושב לידה אינו משדר מקצועיות או אוטורטיביות כנדרש מתפקידו.

שנית, לוח שידורים פורץ גבולות האולפן, דוקו, דרמה, תחקירים וגם אקטואליה. שלישית, שינוי הטון המתלהם של חלק מהמגישים כדי להגדיל את קהלי היעד ולהרחיבם לרוחב הציבוריות הישראלית. אם בערוץ יסרבו להתאמות אלו הם ימצאו את עצמם מהר מאד חוזרים לשוליים ובעיקר מחוץ לסדר היום.

צילום מסך מערב השידורים השני

ערוץ 14 חושב בגדול אבל לא בהתאמה, ערוץ 14 משקיע המון אבל לא במקום הנכון. כדי להגדיל הכנסות, אחוזי צפייה ולהפוך לשיחת היום בברזיה המקומית הם צריכים לשחרר אוויר מבלון האגו הנפוח מדיי ומביך לעיתים ובעיקר להתחבר לנשמה הישראלית, אותה הם כרגע מפספסים בניסיון הפרובנציאלי לשדר FOX ניוז בעברית. זה לא עובד ולעולם לא יעבוד לאורך זמן. בעיקר לא אצל קהל שאינו מחפש "אמריקה" אלא מחפש אותנטיות.

רגשי הנחיתות שהובילו את מעצבי האולפן לעשות העתק הדבק מעיצוב אולפני נווה אילן הוא בעוכריהם. זה נראה פחות טוב, פחות מוכר ובעיקר יותר WANNA BE.

לסיכום, יוזמה נכונה , ביצוע בינוני ובעיקר אג'נדה תקשורתית לא עדכנית לישראל 2021. לא הבשורה לה חיכינו.