2 יונ 2021

חומות בצורות מול תקווה חדשה

עודכן ב: 3 יונ 2021

משעת הערב בחוף המזרחי מתחילות להתפרסם ידיעות בתקשורת העולמית ש "הושלם המהלך להדחת נתניהו". התקשורת הבינלאומית עוסקת בסיפור ומנסה להסביר את סבבי הבחירות בישראל לקהל האמריקאי. אם ייפול או יודח נתניהו, זה יהיה תום עידן מנהיגותי בעולם. בשעת כתיבות שורות אלו יאיר לפיד הודיע לנשיא רובי ריבלין כי עלה בידו להרכיב ממשלה. מה שיקרה עד להשבעתה בפועל לא ניתן לחזות, כך עלפי הפרשנים.

עידן טראמפ ונתניהו

מאד פופולארי בימים אלו זה לומר שנתניהו לא הצליח להרכיב ארבע פעמים ממשלה וכך הדיח את עצמו. מנגד 30 מנדטים מהימין אבל יהיה זה הימין שהדיח את נתניהו, אנשי סודו מתקופות שונות. סער, אלקין, בנט, שקד, ליברמן, הם ומיזם "יש עתיד" של יאיר לפיד.

נפלאות הדמוקרטיה המתקדמת שהיא ביצעה מהלך של תיקון השיטה תוך כדי משבר פוליטי וארבע מערכות בחירות. על בסיס ממשלת הפריטטיות בין גנץ לנתניהו הוקמה ממשלת השינוי בה בנט יכהן כראש ממשלה ולו 6 מנדטים. חשיבה מחוץ לקופסא בהחלט.

אבל יסודות רבים למהלך האחרון הוקמו כבר בסבבי הבחירות הקודמים. מחולל המהפך היה ליברמן במועד א' כשהפיל את הקמת הממשלה לכאורה בנושא חוק הגיוס. ממועד למועד השיטה הפכה לממוקדת יותר ול-"רק לא ביבי". כך לפחות זה הצטייר מהתקשורת.

מה לא נאמר כבר על בנימין נתניהו, עילוי בכל קנה מידה גם בינלאומי. סטודנט מבריק, קצין אמיץ, מנהיג חכם שמשרת את מדינתו כראש ממשלה לאורך התקופה הארוכה ביותר מאז קום המדינה.

התקשורת הישראלית התאהבה בו ואז התאהבה בלשנוא אותו, כי הוא תמיד נתן פייט. נתניהו הפך לגיבור ואנטי גיבור אולטימטיבי של התקשורת הישראלית, תומכים ומתנגדים כאחד. הוא מצידו סיפק תמיד את הסיפור, את הטיעונים, אלו היו יחסים דואליים עם מנהיג מודרני ושמרן , ליברלי אבל שורשיו נטועים עמוק בארץ הזו ובעיקר אחד שממגנט אותך בנאומיו ובהסברתו את ישראל. אדם חכם בצורה בלתי רגילה שמצליח להעניק למיליוני אנשים תחושת בטחון . מנגד יש את מתנגדיו החריפים והעוינים ביותר. דמותו, מנהיגותו והצמתים ההיסטוריים בהם ילווה את סיפורה של ישראל יכתבו בדברי הימים ובהיסטוריה של הארץ הזו.

הוא מסמל ישראליות ומסמל אמריקאיות. אחרי שהתרגלנו בישראל למנהיגים מהדור הקשיש , הגיע נתניהו פחות או יותר בגילו של נפתלי בנט היום וכבש בסערה את הבמה.

אבל הימים הקרובים הם ימים של שינוי טקטוני בפוליטיקה הישראלית. כשתושלם מלאכת הקמת ממשלת השינוי והיא תתחיל לעבוד, ימוקמו מאות עובדי ציבור חדשים בתפקידים ניהוליים במשרדים השונים. ולכשיירגע השיח הפוליטי הם, יצטרכו להתחיל לתת עבודה בכדי להיות רלוונטים.

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, הלכנו לישון עם ממשלת לפיד בנט , אולי זו השעה אבל משום מה ישנה תחושת דזה-וו , כאילו נותרנו עם חומות בצורות מול תקווה חדשה ועתיד מעורפל.