17 נוב 2021

מדינה שלישית מעורבת בניסיון לשחרר את זוג הישראלים מטורקיה | דיווח ראשוני

ישראל פנתה למדינה שלישית במאמץ להבטיח את שחרורם של זוג ישראלים המוחזקים בטורקיה למעלה משבוע בחשד לריגול. כך על פי פרסומים זרים היום יום רביעי 17.11.21 הפרטים המלאים וסרטונים בכתבה הבאה.

נטלי ומורדי אוקנין מוחזקים על ידי הרשויות בטורקיה לאחר שהואשמו ב"ריגול מדיני וצבאי" על ידי בית משפט באיסטנבול, שהחליט כי יש לעצור אותם עד למשפטם. פקידים טורקים לא העלו דרישות כלשהן בתמורה לשחרורם, ולא השתמשו במעצר כדי להפעיל לחץ על ישראל.

בני הזוג נעצרו לאחר שצילמו את ארמון דולמבאצ'ה, שלא שימש כמעון רשמי במשך עשרות שנים. שר הפנים של טורקיה אמר שהוא מצפה שיישפטו על ריגול.

נציגי מדינה שלישית זו יצרו קשר עם גורמים רשמיים בטורקיה בניסיון לתווך בסכסוך בין ירושלים לאנקרה על מעצרם של בני הזוג ולהגביר את הלחץ על טורקיה לגרש את השניים.

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח ביום רביעי עם קרובי משפחתם של בני הזוג ותדרך אותם על המאמצים לשחררם. מוקדם יותר השבוע, בנט כינה אותם "שני אזרחים חפים מפשע שנקלעו למצב מורכב".

בהתבטאויות הפומביות הראשונות של פקיד טורקי על הפרשה אמר שר הפנים סולימאן סוילו כי "בתי המשפט יכריעו" את גורלם. בעוד נשיא ישראל, ראש הממשלה ושר החוץ הכריזו כי בני הזוג אוקנין אינם מרגלים ואינם מועסקים בסוכנות ריגול כלשהי, סוילו טען כי התיק נגדם אינו מבוסס רק על התמונה שצילמו.

ביום שלישי ביקרו את בני הזוג אוחנין גורמים במשרד החוץ הישראלי. גורמים רשמיים הזהירו כי הביקורים לא הצביעו על האפשרות שבני הזוג ישוחררו בקרוב. "אנחנו לא רוצים ליצור אופטימיות מוגזמת", אמר אחד הפקידים. "הביקורים חשובים מאוד, אבל המטרה היא לשחרר אותם ולהחזירם לישראל".

בתוך כך, היום התירו השלטונות בטורקיה לאם המשפחה לשוחח טלפונית עם ילדיה. האזינו לשיחה:

יותר משבוע אחרי המעצר, התקשורת המקומית מגבירה את העיסוק בפרשה - תוך שהיא מגדירה בנחרצות את הישראלים כמרגלים. הטלוויזיה באיסטנבול דיווחה בהרחבה על התנהלותם של בני הזוג ש"חיו במלון פאר" בעיר, וטענה שהשניים "צילמו מאות תמונות וסרטונים" של המעון של הנשיא הטורקי.

על פי אחד הדיווחים, הזוג אוקנין "חי במלון פאר במרכז איסטנבול". כדי לחזק את הטענה שמדובר בעצם בשני מרגלים ערמומיים, טענה התקשורת הטורקית שהשניים "צילמו מאות תמונות וסרטונים" מאזור המעון של הנשיא ארדואן. יתרה מזאת, הטורקים טוענים שמורדי ונטלי אוקנין ביקרו במדינה לפני 7 שנים וגם אז "צילמו כל פינה בעיר".

כתבת חדשות N12 בנושא:

מקורות: