26 מאי 2021

סגר הקורונה בטורונטו- הארוך בעולם?

שלא כמו שכנתה מדרום, לקנדה לא הייתה אספקת חיסונים מספיקה כדי להוריד את ההשפעות של וריאנטים, מה שהוביל לגל שלישי קשה במיוחד. אף על פי שעסקים רבים נסגרו, התפרצויות המשיכו להתרחש בבתי ספר ובמקומות עבודה חיוניים. מסעדות טורונטו סגורות לסועדים כבר למעלה מ -360 יום מאז תחילת המגיפה, והעניקו לעיר את אחד הסגרים הארוכים ביותר על ארוחות פנים בעולם. למה? "הייתי עושה הכול רק כדי לשבת במסעדה כרגע. זה אפילו לא משנה מה אני אוכל או שותה. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה לפני שנה". "תן לי מושב פלסטיק במגרש מזון מהיר והמבורגר בינוני, ואני אגיד תודה רבה". המציאות בקנדה מוכת הקורונה מאי 2021.
 


 
העיר טורונטו , שאוכלוסייתה מונה כשלושה מיליון תושבים במרכז וכעשרה מיליון תושבים רבתי, היא הגדולה ביותר בקנדה. טורונטו הועברה לפקודת חירום פרובינציאלית ב- 8 באפריל השנה, כאשר המדינה עקפה את ארה"ב בנדבקים חדשים למיליון תושבים.
 

 
הצו הוארך עד 2 ביוני לפחות. לפני כן הייתה העיר ננעלה החל מה -10 באוקטובר, כאשר הגל השני (ואז הגל השלישי) החל להכות.
 

 
בסך הכל, לא הצלחתם לשבת לארוחה במסעדת טורונטו קצת יותר מ -360 יום. השווה זאת לפריז (מעל 260 יום), לונדון (259 יום) או הונג קונג (יומיים).
 

 
הסגר של טורונטו התארך ככל שאחוזי ההידבקות בקוביד המשיכו לטפס בתקופת החורף.
 


 
שלא כמו שכנתה מדרום, לקנדה לא היה אספקת חיסונים חזקה כדי להוריד את ההשפעות של וריאנטים, מה שהוביל לגל שלישי קשה במיוחד. אף על פי שעסקים רבים נסגרו, התפרצויות המשיכו להתרחש בבתי ספר ובמקומות עבודה חיוניים.

סצנת המסעדות בערים אחרות התנהלה אחרת. בסיאול, מסעדנות הפנים נותרה פתוחה לאורך כל המגפה, אם כי העוצר והמגבלות על מספר האנשים בתוכה צמצמו אותה מאוד.

סינגפור השעתה את האוכל בחדר האוכל במשך מספר שבועות באביב האחרון. המסעדות פעלו במשך חלק ניכר מהמגפה - אך נאלצו להיסגר רק בשבוע שעבר מכיוון שמדינת העיר ראתה זינוק חדש בזיהומים והופעלו מגבלות חדשות.

אלינור סים ובעלה גרגורי ווון, שעברו לטורונטו מסינגפור לפני כמה שנים, וכעת הם הבעלים של מסעדת Lion City ו- Makan Noodle Bar מתארים:

"לראות את החברים והמשפחה שלך ממשיכים בדרך כלל עם החיים היה קשה, אני קרובה לדמעות לראות כמה חופש יש להם", היא אומרת.

גב' סים ובעלה מייחסים את הצלחתה של סינגפור עם איתור קשר מחמיר ומגבלות נסיעה במדינה, אם כי יש שהאשימו את המדינה בפגיעה בפרטיות אזרחיה בשם בריאות הציבור.

"אנחנו כאן - אתה לא יכול לבחור, יש כאן הרבה דברים טובים שאינם בסינגפור", אומר מר ווון. מה שמדאיג אותו ואת אשתו זה פרנסת צוות העובדים שלהם הבעלים המשותף של מסעדת "מקאן", טרבור לואי, סבור שלפחות רבע מהמסעדות עלולות להיסגר עד לסיום המגיפה. "רבים מאיתנו אפילו לא יודעים אם אנחנו רוצים להיות בענף הזה יותר, וזה הענף שאהבנו כל חיינו". לדבריו, כללי נעילה הם כמו יו-יו ותמיכה כספית לא מספקת מהממשלה הקשו על המצב.


 
השוואה בין נעילה ברחבי העולם אינה תמיד אחד לאחד. לטורונטו היו איסורים ארוכים על דברים כמו אוכל מקורה, מספרות או כושר, אולם העיר מעולם לא הטילה עוצר כמו בלונדון ובפריז, והנסיעות האזוריות היו יחסית בלתי מוגבלות.
 

 
מבחינת סגירת עסקים פשוטים, בטורונטו התקיים ככל הנראה הסגר הארוך ביותר בצפון אמריקה, ואולי בעולם, אומר דן קלי, נשיא הפדרציה הקנדית של עסקים עצמאיים. מר קלי אומר כי רבים מבעלי העסקים הקטנים מתוסכלים, בייחוד מכיוון שהגל השלישי הכה את העיר בצורה כה קשה, כאשר בחלק מהשכונות היו למעלה מ -1,000 מקרים חדשים ל -100,000 תושבים. "האם זה באמת מוביל לירידת התפשטות קוביד שכולנו מקווים לה?" הוא שאל. "זה מרגיש שמדיניות הסגר הזו הייתה לשווא."

מדוע קנדה נופלת מאחור בחיסונים נגד קוביד?
 
בעוד אלפי עסקים עצמאיים קטנים נסגרו, מקומות עבודה גדולים רבים, כולל מפעלים ומחסנים, נותרו פתוחים והפכו למקור להתפרצויות.
 


 
ראש ממשלת אונטריו, דאג פורד, ספג ביקורת מצד רבים על שהתעלם מקריאות מומחים לספק חופשת מחלה בתשלום כדי שאנשים יוכלו להישאר בבית ולהיבדק אם היו להם תסמינים. המחוז הסכים בסופו של דבר להורות על חופשת חירום בתשלום של שלושה ימים באפריל.

מייקל האנטר, הבעלים המשותף של "אנטלר קיטשן אנד בר", אף שלח לפרמייר פורד חשבון עבור בירת החבית שהמסעדה שלו הזמינה אך לא הצליחה להגיש. כעת גם המרפסת של המסעדה לא אמורה להיפתח מחדש עד אמצע יוני.

נכון לחודש מאי 2021, אחוזי ההידבקות של הקוביד-19 מתחילים סוף סוף לרדת, מכיוון שהעיר מאיצה את הפצת החיסונים שלה. כמחצית מכלל אוכלוסיית העיר קיבלה לפחות מנה אחת והחל משבוע שעבר, כל אחד מעל גיל 18 זכאי להזמין חיסון.
 


 
קנדה מפרידה את המנה השנייה בארבעה חודשים, מה שאומר שרוב האנשים לא צפויים לקבל מנה שנייה לפני הסתיו. הקלות מסוימות נלקחות עתה בחשבון.

"אתה לא רואה את האנשים שסועדים סביבך במסעדות, וזה באמת מה שאני מתגעגע אליו, זו האנרגיה של להיות לבד אבל ביחד."