30 אוק 2021

שני עובדי גוגל יהודים מנסים לטרפד עסקת ענק עם ישראל

עודכן ב: 31 אוק 2021

שבועון יהודי בקליפורניה יצא בכתבת תחקיר המדווחת על שני עובדים בכירים בפיתוח של גוגל , ממוצא יהודי ואזרחות אמריקאית המנסים להביא לביטול עסקת ענק בין גוגל, אמזון ומדינת ישראל בשווי מעל למיאלרד דולר. האם גוגל ואמאזון יבטלו את החוזה עם מדינה ישראל? כל הפרטים בסיפור המוזר הזה של שנאה עצמית יהודית בכתבה הבאה.

שני העובדים, ממלאים תפקיד מפתח בעתירת עובדים הקוראת לגוגל ולאמזון לבטל חוזה משותף לבניית מרכזי נתונים מבוססי ענן בשיתוף ממשלת ישראל.

החוזה המאסיבי, בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, המכונה Project Nimbus, נחתם במאי והוא אחד ממיזמי התשתית הטכנולוגיים הגדולים בישראל. גוגל ואמזון יעבירו את כלל הנתונים של ישראל לשישה מרכזי אחסון מבוססי ענן במהלך השנים הקרובות.

"בשבילי כעובדת יהודיה בגוגל, אני מרגישה תחושה עמוקה של אחריות מוסרית עזה", אמרה אריאל קורן, המתגוררת בסן פרנסיסקו ועובדת בחטיבת החינוך של גוגל. "כשאתה עובד בחברה, יש לך את הזכות לתת דין וחשבון אחראי לאופן שבו העבודה שלך מנוצלת בפועל."

קורן, יחד עם גבריאל שובינר, מהנדס תוכנה מגוגל מניו יורק, סייעו להוציא לאור מכתב פתוח, כמו עצומה, הקורא לשתי החברות גוגל ואמאזון לסיים את חוזה פרויקט נימבוס עם ישראל.

"כעובדים שמחזיקים את החברות האלה בפעילות, אנחנו מחויבים מוסרית להתבטא נגד הפרות של ערכי הליבה האלה", נאמר בהצהרה שפורסמה במדור הדעות של הגרדיאן בשבוע שעבר, בטענה ש-390 עובדי גוגל ואמזון כבר חתמו בשבוע שעבר.

"טכנולוגיה זו שאנו נבנה בישראל מאפשרת מעקב נוסף ואיסוף מידע בלתי חוקי על פלסטינים, ומקלה על הרחבת ההתנחלויות הבלתי חוקיות של ישראל על אדמות פלסטיניות".

לדברי קורן, ביום פרסום כתבה זו כבר למעלה מ-1,000 עובדים חתמו כעת על העצומה, למרות שהם נותרים אנונימיים.

בסך הכל רק שלושה חותמים - כולל קורן ושובינר - בחרו להזדהות בפומבי.

צמד הגוגלרים היהודים אמרו שזהותם כיהודים חיונית כדי להתבטא בשם עמיתיהם הפלסטינים החוששים מנקמה. "כיהודים, אנחנו יחסית מבודדים יותר מהאשמות של אנטישמיות שעולות לעתים קרובות בדיונים האלה", אמר שובינר. "אני כן מזהה את הפריבילגיה שמגיעה עם הזהות שלי ולדבר על הנושא הזה בלי חשש מנקמה".

הקריאה לסיים את חוזה פרויקט נימבוס עומדת בפני שעת מבחן. לפי הדיווחים, החוזה מכיל אמצעי הגנה המונעים מענקיות הטכנולוגיה לפרוש עקב לחץ חרם העובדים. בהצהרה קצרה, Amazon Web Services אמרה כי החברה "מתמקדת בהפיכת היתרונות של טכנולוגיית הענן המובילה בעולם שלנו לזמינה לכל הלקוחות שלנו, בכל מקום שבו הם נמצאים". גוגל לא השיבה לבקשת תגובה.

קורן ושובינר מצביעים על מקרים קודמים שבהם עובדים הצליחו ללחוץ על גוגל שלא לחדש חוזה עם הפנטגון ולהפסיק את העבודה על מנוע חיפוש סיני מצונזר. שוביינר מוסיף כי אם החוזה עם ממשלת ישראל יחזיק מעמד, הוא מקווה שהעצומה תדחוף את גוגל ואמזון לעבר יותר שקיפות בחוזים העסקיים שלהן ואימוץ סטנדרטים אתיים לפרויקטים עתידיים של אחסון נתונים.

קורן ושובינר אמרו שהם פועלים לשכנע עובדי טכנולוגיה יהודים שאינם פעילים כיום בביקורת על ישראל לנקוט עמדה לגבי החוזה. "לנסות לנהל שיחות מסוג זה, תוך הקשבה וכבוד עם עמיתים לעבודה, זה קשה", אמר שובינר.

על פי המקומון היהודי בקליפורניה, הקבוצות הללו תומכות בחרם מוחלט בישראל. גם קורן וגם שובינר סירבו להגיב כשנשאלו אם הם רוצים שגוגל ואמזון יסירו שירותים בכלל מישראל מעבר לפרויקט נימבוס.

תחקיר השבועון ממשיך וקובע כי השניים הם גם חברים ב-Jewish Diaspora in Tech, קואליציה של יהודים שמאלנים שחשו מנודים ממרחבי טכנולוגיה יהודיים בשל עמדותיהם הביקורתיות ביותר על ישראל והציונות. שוביינר אמר שההרג של ג'ורג' פלויד והפגנות Black Lives Matter ב-2020 אילצו אותו להעריך מחדש את החלוקה בין חייו האישיים לעבודתו בגוגל.

"הייתי די בהלם לגלות שהשיחות על שוויון שניסינו לקיים באותו מרחב [גוגל יהודי] הלכו מהר מאוד מהפסים לשיחות שהשתמשו באנטישמיות כאמצעי להימנע מלדבר על סוגים אחרים של שוויון גזעי", אמר שובינר. כעת הוא אומר שכ-200 אנשים הצטרפו לקבוצת גוגל הפנימית לתפוצות יהודיות בטכנולוגיה.

"אני לא יודע אם הדרישה להפיל את נימבוס ברת השגה באופן מלא", הוסיף שובינר. "זה תלוי בעובדים להחליט שזה נושא שאכפת לנו ממנו מספיק כדי שבאמת נלך עם זה עד הסוף."