top of page

בדם יזע ושקרים הם משיגים את העוקבים

איך לזהות דפים המתבססים על פרופילים מזויפים ברשתות? המדריך המלא.


זה לא סוד שהרשתות החברתיות עובדות לפי קוד, אלגוריתם היודע לזהות פוטנציאל ויראלי ולהעצים אותו גם אם מדובר בפייק בהסתה או תכנים מיניים האסורים על פי כללי הרשתות.

אבל יש משתמשים שיותר חכמים מהאלגוריתם ויודעים לעקוף את המגבלות דרך שלל דרכים יצירתיות.



הדוגמא הנפוצה ביותר היא בדפים עסקיים המנסים למשוך לקוחות פוטנציאלים על ידי מספר עוקבים גבוה. איך ניתן לזהות זאת ולא ליפול במלכודת?



כלל מספר אחת: הלימה.

דף פייסבוק או ערוץ יוטיוב שיש לו עשרות אלפי עוקבים או אפילו מאה אלף אבל בפוסטים עצמם מספר נמוך מאד של לייקים או תגובות הוא הסימן הראשון למספר עוקבים המתבסס על בוטים קנויים.



לא יכול להיות שיש לדף מאה אלף עוקבים אבל שני לייקים לפוסט, או בלי תגובות בכלל. זה הסימן הראשון לזה שמישהו מנסה לפתות אתכם במספר עוקבים גבוה כדי שתיקנו ממנו חשיפה. ברור מלציין שזו חשיפת סרק שנמצאת איפה שהוא בהודו בחוות משתמשים פיקטיביים.


אגב, יש גם לא מעט פוליטיקאים בארץ ובעולם הקונים תגובות חיוביות, לייקים או עוקבים כדי ליצור אפקט של אהדה ציבורית . ודי בחכימא לרמיזא.







כלל מספר 2: עליה חדה במספר העוקבים.

לפייסבוק וליוטיוב יש מנגנון שנקרא מודרציה. זה אומר שהם מחליטים מהו מספר העוקבים המקסמילי שיכולים להצטרף לדף בכל יום, חודש או רבעון. יחד עם הצטרפות של עוקבים חדשים הנהלת הרשת גם מסירה עוקבים לא פעילים ולכן לעיתים ניתן לראות עליה במספר העוקבים ומיד לאחריה ירידה למספר לפני העלייה. זה בעצם תהליך של קיזוז.


אנשים שקונים בכסף עוקבים באמצעות חברות שונות ברשת, קונים בבת אחת מאות או אלפי עוקבים. אם אתם מבחינים בדף שעד אתמול היו לו לדוגמא 5000 עוקבים ותוך יומיים עלה ל 10K זה סימן לבוטים.


סימן שלישי: פרובוקציות לשם העלאת המעורבות.

טריק ידוע ומוכר הוא העלאת פוסטים פרובוקטיביים כדי לייצר עוקבים. תמונות בעלות גוון מיני בוטה או פייק ניוז סנסציוני או כותרות גראפיות זועקות וכד'. כל אלו מזוהים על ידי האלגוריתם כמעודדי מעורבות וגם יוצרי עוקבים. הבעיה בשיטה הזו היא שהעוקבים שזה מייצר הם עוקבים לא איכותיים מבחינת המעקב שלהם אחרי הדף. הם מכורים לסנסציות ובהעדרן הם מתרעמים או מסירים עוקב. כשאתם מזהים פוסט שמרגיש לכם שעושה ניצול לרעה זהו לרוב דף לא יציב שיעשה הכל כדי להעלות עוקבים גם אם זה במחיר של פוסטים מטרידים. ראו הוזהרתם.


פיתיון

מכירים את הפוסטים או הסרטונים שיש להם כותרת שלא ניתן להתעלם ממנה ואז התוכן לא עומד בציפיות? קוראים לזה "פיתיון". "בחיים לא האמנתי שזה יקרה לי", ואז סרטון שלא קורה בו הרבה. או הנפוץ ביותר, דמות נשית בפוזיציה של רגע לפני הורדת פריט לבוש. טכניקת הפיתיון היא אסורה על פי כללי הקהילות הווירטואליות ודיווח על כך יכול להביא לחסימת המשתמש. יתרה מכך, שימוש בפיתיון הוא מתסכל את הצופה ולמרות שתשיגו מספר גבוה של צפיות זה לא יעבוד אף פעם לאורך זמן. אמנם "הפראיירים תמיד מתחלפים" אבל במהרה הדף שלכם יחסם.


אז איך לעשות כסף מהפוסטים שלכם?

יוטיוב ופייסבוק פתחו כבר מזמן את האפשרות להרוויח מפוסטים. דפים בעלי "תו איכות" של הרשתות החברתיות מופנים להליך "מוניטייז". תוכן איכותי שאינו עובר על כללי הקהילה מרוויח ומרוויח יפה, כמובן בהתאם לצפיות ולמעורבות. הסכומים נעים בין כמה עשרות דולרים לפוסט וככל שהצפיות עולות כך גם הדולרים. אופציה זו פתוחה לדפים מעל ל 10K עוקבים ובעלי תוכן מקורי בלבד.



לסיכום:

לרשתות החברתיות יש דאבל סטנדרט . מצד אחד כללי קהילה נוקשים ומצד שני אלגוריתם המקדם פוסטים סנסציוניים, כך הם גם מרוויחים וגם מעמידים פני קדושים.


בבחירות האחרונות בארה"ב ראינו לכך דוגמא מובהקת, איך קידמו פוסטים עם פייק ניוז שהשתלטו על העולם (כך הם הרוויחו בענק) ומצד שני שמו הערת אזהרה "תוכן לא אמין". הם מנסים למשוך את השמיכה משני הכיוונים. למרבה הצער זה עובד להם, כי הם קובעים את החוקים של עצמם ומשנים אותם בתקנון פתוח מתי שבא להם.


חייבים להכיר באמת, אנו חיים בתקופה בה הדיסאינפורמציה או המציאות האלטרנטיבית השתלטה על סדר היום. אין מה לצפות מ"אחריות" מהמפרסמים כי אותם מעניינת רק השורה התחתונה גם אם זה במחיר של כאוס חברתי.



אבל חייבים לומר גם מילה טובה על הרשתות החברתיות. זוהי תקופתם היפה של יוצרי התוכן המקורי. מוזיקאים, כותבים, יוצרי סרטונים. אם פעם הם היו תלויים בגופי השידור אזי מהיום גופי השידור תלויים בהם. התוכן הכי מגוון, הכי חדשני והכי זמין נמצא היום דווקא ברשתות.


המונופול התקשורתי של גופי השידור הצטמצם, עוגת הפרסום התחלקה לפרוסות נוספות ויותר יוצרים יכולים להנות היום מרווחים נאים ומחשיפה משמעותית.



ניהול דף פייסבוק או ערוץ יוטיוב בהתבסס על תוכן מקורי יכול להיות מקור הכנסה נאה. פוסט ויראלי (איכותי ומקורי) יכול להניב גם אלפי דולרים בסוף שבוע אחד. כל שיתוף של פייק ניוז או של פוסט העובר על כללי הקהילה מביא לביטול מיידי של המוניטייז ואז צריך לחכות שנה שלמה כדי להיות זכאי שוב להרוויח.



דפים שקונים עוקבים כדי לזרז את תהליך המוניטייז נועדו לכישלון כי הרשתות מזהות את חוות היוזרים. דף שיש לו אפילו עוקב אחד קנוי לא יהיה זכאי למוניטייז .


בקיצור, יש את דרך המלך הארוכה והיא לנהל דף ביושרה, ליצור תוכן מקורי ואיכותי, להיות עקבי ואז גם להרוויח ובגדול הן מהכסף אך לא פחות מאהבת הקהל.






bottom of page