top of page

בוריס ג'ונסון: העולם בדקה לחצות | ועידת האקלים

1 בנובמבר - ועידת האו"ם למניעת השפעות הרות אסון בשינויי האקלים יצאה לדרך ביום שני, משימתה הפכה מאתגרת עוד יותר בשל הכישלון של מדינות תעשייתיות גדולות להסכים להתחייבויות חדשות שאפתניות בנושאי האקלים. חלק מהמנהיגים לא יגיעו.



ועידת COP26 בעיר הסקוטית גלזגו נפתחה היום לאחר שכלכלות ה-G20 לא התחייבו ל "יעד 2050" - עצירת פליטת פחמן. תאריך היעד צוין בהרחבה כנדרש כדי למנוע את ההתחממות הגלובלית הקיצונית ביותר.




במקום זאת, בשיחות שלהם ברומא המעצמות הכירו רק ב"רלוונטיות העיקרית" של עצירת פליטות פחמן "באמצע המאה או בסביבותיה", אבל לא קבעו לוח זמנים להפסקת כריית הפחם או הבטחות לצמצם פליטות של מתאן, גז חממה.


המחויבות שלהם להפסיק את סובסידיות דלק המאובנים "בטווח הבינוני" הדהדה את הנוסח בו השתמש ה-G20 בפסגה בפיטסבורג עוד לפני 2009.


"האנושות כבר מזמן איחרה בשעון שינויי האקלים. אנחנו דקה לחצות בשעון יום הדין ההוא ואנחנו צריכים לפעול עכשיו", אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בטקס הפתיחה.


"אם לא נהיה רציניים לגבי שינויי האקלים היום, יהיה מאוחר מדי עבור הילדים שלנו לעשות זאת מחר".


בזמן שג'ונסון דיבר, הפעילה השוודית גרטה תונברג צייצה מחדש בפנייה למיליוני תומכיה לחתום על מכתב פתוח בו היא מאשימה מנהיגים בבגידה.



"זה לא חפירה, זה רמזור אדום לכדור הארץ", נכתב. "מיליונים יסבלו כשהכוכב שלנו יהרס - עתיד מפחיד שייווצר, או יימנע, על ידי ההחלטות שתקבל. יש לך את הכוח להחליט."


רבים מאותם מנהיגים היו אמורים לעלות לבמה ולנאום בגלזגו בתחילת שבועיים של משא ומתן שמארחת הוועידה המצהירה כי "נעשה או נחדול".



חילוקי דעות בין כמה מהפולטים הגדולים בעולם לגבי איך לצמצם את הפחם, הנפט והגז, ולעזור למדינות עניות יותר להסתגל להתחממות הגלובלית, לא יקלו על המשימה.


ב-G20, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ציין את סין ורוסיה, שאף אחת מהן לא שלחה את מנהיגה לגלזגו, על כך שלא העלו הצעות לשולחן.



נשיא סין שי ג'ינפינג, שמדינתו היא ללא ספק הפולטת הגדולה ביותר של גזי חממה, לפני ארצות הברית, אמור לנאום בוועידה ביום שני בהצהרה כתובה, על פי לוח הזמנים הרשמי.


הנשיא ולדימיר פוטין מרוסיה, אחד משלושת יצרני הנפט המובילים בעולם יחד עם ארצות הברית וסעודיה, ביטל את התוכניות להשתתף בכל השיחות בשידור חי באמצעות קישור וידאו, אמר הקרמלין.



נשיא טורקיה טייפ ארדואן אמר כי החליט להתרחק לאחר שבריטניה לא הצליחה לעמוד בדרישותיה של אנקרה בנוגע להסדרי אבטחה ולפרוטוקול, כך דיווח רשת השידור הטורקית NTV.


לנציגים פחות בכירים - רבים מהם התעכבו ביום ראשון בשל שיבושים בשירותי הרכבת בין לונדון לגלזגו - לאחרים היו בעיות שגרתיות יותר.




bottom of page