top of page

מייסד אמאזון בפיתוח להארכת חיים: "היפוך הגיל"


ג'ף בזוס: מייסד אמזון החל לממן חברה חדשה בבריטניה ל "היפוך גיל". החברה גייסה כבר 270 מיליון דולר (231 מיליון ליש"ט) כדי לבדוק האם טכנולוגיית תכנות מחדש ביולוגי עשויה להחיות את הגוף של בעלי חיים, ובסופו של דבר להאריך את חיי האנושות.



הסטארט-אפ החדש שמטרתו 'להפוך את ההזדקנות' מתכנן כעת לפתוח מעבדת ניסויים בבריטניה. מדובר בניסיון להצעיר תאים שחלק מהמדענים סבורים שניתן להרחיבו בכדי להחיות את כל בעלי החיים, ובסופו של דבר להאריך את חיי בני האדם.



על פי דיווח MIT Technology Review, החברה, שהתאגדה בארה"ב ובבריטניה בתחילת השנה, גייסה הון מהמיליארדרים ג'ף בזוס ויורי מילנר.


שיניה יאמאנאקה, זוכה פרס נובל לשנת 2012 על גילוי התכנות מחדש של התאים, יפעל כמדען בכיר ללא תשלום ויעמוד בראש הוועדה המדעית המייעצת של החברה.


הוא גילה שבתוספת ארבעה חלבונים בלבד ניתן להורות לתאים לחזור למצב פרימיטיבי בעל תכונות של תאי גזע עובריים.


על פי הדיווחים, קרלוס איזפיסואה בלמונטה, מדען ספרדי שהצטרף לחברת אלטוס, יישם עקרונות אלה על עכברי מעבדה חיים, והשיג סימנים של 'היפוך גיל' והוביל אותו לתכנות מחדש של "סם חיים" פוטנציאלי. לפי הערכתו המדעית טכנולוגיה זו תצליח להוסיף לפחות חמישים שנה לחיי האדם.





למרות שחלק מהעכברים בניסויים שלו הראו סימנים שהרקמות שלהם הפכו צעירות יותר, אחרים פיתחו גידולים עובריים מכוערים הנקראים טרטומות, שיכולים להיות סרטניים.


"למרות שיש מכשולים רבים שצריך להתגבר עליהם, יש פוטנציאל עצום", אמר יאמאנאקה.


מומחה נוסף המצטרף למשרד הוא סטיב הורבט, פרופסור ב- UCLA ומפתח "שעון ביולוגי" שיכול למדוד במדויק את ההזדקנות האנושית ואת האפקטיביות של כל תרופה ש'הופכת גיל'.


לפחות בתחילה, אלטוס תשלם לחוקרים משכורות של מיליון דולר ללא ציפייה מידית למוצרים או להכנסות.



חברות סטארט אפ אחרות בחנו טכנולוגיית 'תכנות מחדש', כולל Shift Bioscience שבבריטניה, אך מאמציהן עדיין לא הובילו לטיפולים שנבדקו על אנשים בניסויים קליניים.


בנוסף, חברת Calico Labs, העוסקת בפיתוח דרכים לאריכות ימים שהוכרזה בשנת 2013 על ידי מייסד גוגל לארי פייג ', גם מפעילה מעבדה המתמקדת ב'תכנות מחדש' של תאים.


דיוויד סינקלייר, חוקר מאוניברסיטת הרווארד שדיווח בשנה שעברה על השבת ראייה עכברים באמצעות הטכנולוגיה, אמר כי התחום 'מבטיח באופן ייחודי'.


"מה עוד אתה יכול לעשות שיכול להפוך את גיל הגוף?" הוא אמר. "במעבדה שלי אנו מסמנים את האיברים והרקמות העיקריות, למשל עור, שריר ומוח - כדי לראות אילו אנו יכולים להצעיר."



אלחנדרו אוקאמפו, שעבד בעבר במעבדה של מר איזפיסואה בלמונטה, אמר כי ניתן להשתמש בטכנולוגיה כדי "לקחת תא מאדם בן 80 ומבחנה ולהפוך את הגיל של המטופל ב-40 שנה", אך הוא הזהיר כי פיתוח זה הוא "מסוכן". "ו"מרחק רב מטיפול אנושי".


השאלה העיקרית כעת היא כיצד להתאים תכנות מחדש כדי לראות אם היא יכולה להצעיר בעלי חיים בבטחה מבלי להרוג אותם, והאם ניתן לבצע את התהליך בעזרת תרופות רגילות, ולא באמצעות הנדסה גנטית.


ה'תכנות מחדש' של תאי אנוש עדיין מסוכן מאד מכדי לנסות אותו על בני אדם, מכיוון שבנוסף לעובדה שאנו נהפוך את התאים לצעירים יותר, זה גם ישנה את זהותם - למשל, הפיכת תא עור לתא גזע.



ג'ף בזוס התייחס להזדקנות במכתבו האחרון לבעלי המניות באמזון לפני שהוא פרש מאמאזון כמנכ"ל ואמר: "מניעת מוות היא דבר שאתה צריך לעבוד בו ... אם יצורים חיים לא פועלים באופן פעיל כדי למנוע זאת, בסופו של דבר הם יתמזגו עם סביבתם ויפסיקו להתקיים כיצורים אוטונומיים. "זה מה שקורה כמתים" ואת העובדה האבסולוטית ביותר בטבע, המוות, הוא מתכוון לשנות או לפחות לעכב. בזוס ישלם משכורת של 1 מיליון דולר בשנה למדענים בחברה.



למרות העובדה שבזוס הוא בין שלושת האנשים העשירים ביותר בעולם ומשקיע מיליארדים בפיתוחים טכנולוגיים הוא נחשב לדמות השנואה ביותר בארצות הברית.


ואנחנו נוסיף , מדוע לא להשקיע בחיים בריאים, נטולי מתחים בעולם טוב יותר כדי שלפחות את השנים שקיבלנו באופן טבעי נעביר בצורה הטובה ביותר.


האם בזוס יצליח כבר בימי חייו להאריך את החיים שלו ואת חיי האנושות? ימים יגידו.













bottom of page