top of page

החורף הקרוב יהיה קר ויקר | עליית מחירים גלובאלית

אם גם אתם מרגישים שאתם קונים פחות ומשלמים יותר אז אתם לא לבד. עליית מחירים של 7-20 אחוזים בסך הוצאות הבית על מזון ואנרגיה קורת כרגע בכל העולם. כל עוד שרשרת האספקה העולמית תמשיך לסבול מעיכובים משמעותיים בנמלים עקב מגפת הקורונה העולמית, מגמה זו תמשיך להגביר את האינפלציה וצפויה להימשך לפחות עוד כשנתיים ולרשום עליות מחירים נוספות. מדוע זה קורה? בכתבה הבאה.


מחירי המזון העולמיים עלו לשיא של עשור בתקופה שבה כלכלות מתקשות להתגבר על משבר הקוביד -19.


מדד האו"ם של מחירי המזון העולמי מטפס ברציפות במסלול הארוך ביותר מזה עשור. ההתקדמות הבלתי פוסקת מסתכנת בהאצת האינפלציה, מה שמקשה את המאמצים של הבנקים המרכזיים לאזן את השוק.



עליית המחירים נובעת מפקק בשרשראות האספקה, מגפת הקורונה אך גם נתונים אובייקטיבים אחרים. הבצורת בדרום אמריקה פגעה ביבולי תירס ופולי סויה ועד קפה וסוכר. רכישות שיא של סין מחריפות את מצוקת ההיצע בדגנים ומעלות את העלויות ליצרנים העולמיים. שמני הבישול זינקו גם הם. העלייה בעלויות המזון עוררה מחדש את הזיכרונות משנת 2008 ו -2011, אז זינוקי מחירים הובילו להתפרעויות אוכלוסיות שהתקשו לקבל את עליית המחירים הפרועה ביותר מ -30 מדינות.


"יש לנו מעט מאוד מקום לזינוק בלתי צפוי בביקוש בכל מדינה", אמר עבדולרזה אבסיאן, כלכלן בכיר בארגון המזון והחקלאות של האו"ם, בטלפון. "כל אחד מהדברים האלה יכול להעלות את המחירים הלאה מכפי שהם עכשיו, ואז נוכל להתחיל לדאוג".


עליות הייצור השינוע וההפצה בכל מוצרי הצריכה מגיעות למדפי החנויות, כאשר מדינות מקניה ועד מקסיקו מדווחות על עלויות גבוהות יותר עבור מוצרי מזון. הבעיה בולטת במיוחד בכמה מהמדינות העניות ביותר תלויות היבוא, בעלות יכולת קנייה מוגבלת ורשתות ביטחון חברתיות, בזמן שהן מתמודדות גם עם המגיפה המתמשכת.



מדד האו"ם הגיע לשיאו מאז ספטמבר 2011, וטיפס כמעט 5% בחודש שעבר. כל חמשת מרכיבי המדד עלו במהלך החודש, עם עליות שהובילו: שמנים צמחיים, דגנים וסוכר. מדד החקלאות בלומברג, המודד מחירים מדגנים לסוכר וקפה, עלה בשנה האחרונה ב- 70%.


מנכ"ל BlackRock רואה פוטנציאל ל"הלם גדול" עולמי מעליית המחירים והאינפלציה הגואה.


כמו כן, בעיית הרעב בעולם כבר הגיעה לגרועה ביותר מזה שנים מכיוון שהמגיפה מחריפה את אי השוויון במזון, בזמן של מזג אוויר קיצוני וסכסוכים פוליטיים.


מקערות של בשר בקר בטוקיו ועד לעוף מטוגן בלונדון, הצרכנים מתחילים להרגיש את העלייה בעלויות בכלכלה העולמית.


מחסור בשרשרת האספקה, כשחברות מתקשות לגייס עובדים, ספינות ואפילו דלק למפעלי אנרגיה, מאיים על התאוששות העולמית מהמגיפה הבריאותית למגפה כלכלית.


"הימים בהם תוכל להאכיל משפחה בת ארבע נפשות עם עוף של 3 ק"ג מגיעים לסיומם", אמרה רנג'יט סינג בופרן, הבעלים של קבוצת גידול עוף בריטית.



מחסור בעובדי מחסנים, משאיות וקצבים כיוון שהכלכלה החמישית בגודלה בעולם מתמודדת עם ברקזיט כמו גם COVID מחריף את המתח שהעסקים הבינלאומיים מרגישים ברחבי העולם.


איקאה משכירה ספינות נוספות, רוכשת מכולות ומנתבת סחורות מחדש כשמותג הרהיטים הגדול בעולם מבקש למתן "סערה של שיבושים".


ג'ון אברהמסון, מנכ"ל אינטר איקאה, אמר כי הוא צופה שהמשבר ימשך לפחות עד 2022, כאשר האתגר הגדול ביותר יהיה להוציא את הסחורה מסין, שם מיוצרים כרבע ממוצרי איקאה.


איקאה מסרה כי החנויות בצפון אמריקה נפגעו הכי קשה ממחסור במוצרים, ואחריה אירופה.


בארצות הברית, הנשיא ג'ו ביידן דחק ביום רביעי במגזר הפרטי לסייע בהקלה על חסימות המאיימות לשבש את עונת החגים בארה"ב.


ביידן אמר כי נמל לוס אנג'לס יצטרף לנמל לונג ביץ 'בעבודה מסביב לשעון לפרוק כ-500,000 מכולות, בעוד שוולמארט (WMT.N), טארגט (TGT.N) וקמעונאים גדולים אחרים ירחיבו את פעילות הלילה כדי להגביר אספקה.


אפילו ביפן, שם הצמיחה החלשה גרמה לכך שמחירי דברים רבים - כמו גם השכר - לא עלו הרבה בעשורים האחרונים, הצרכנים והעסקים מתמודדים עם הלם מחירים על מוצרי יסוד כמו קפה וקערות בשר בקר.


האינפלציה המרכזית לצרכנים ביפן הפסיקה לרדת באוגוסט, וגרמה לתקופה של 12 חודשים דיפלציונים. כלכלנים וקובעי מדיניות מצפים לראות את עליות המחירים האחרונות משתקפות בנתונים במהלך החודשים הקרובים.



כשהבנקאים המרכזיים בכוננות גבוהה ואינפלציה בספרד, אירלנד ושבדיה מגיעה לשיאים של 13 שנים, חזרה נשיאת הבנק המרכזי של אירופה, כריסטין לגארדה, כי ההתפרצות באירופה נתפסת כזמנית ואמרה כי אין סימנים עדיין להטמעתה בשחיקה בשכר.


"ההשפעה של גורמים אלה אמורה להתפוגג במהלך השנה הבאה, דבר שיוריד את האינפלציה השנתית", אמר לגארד.



האינפלציה בגוש היורו צפויה להגיע ל -4% עד סוף השנה, פי שניים מהיעד של הבנק המרכזי, ומספר גדל והולך של כלכלנים רואים אותה נשארת מעל ליעד לאורך 2022.


חזית קרה

ספקי אנרגיה מציעים תחזית חורפית עגומה בחלקים מסוימים של העולם.

מחירי הפחם הגיעו לשיא. פחם הודו (COAL.NS), כורה הפחם הגדול בעולם, אמר כי היא הפסיקה באופן זמני לספק אנרגיה לחלק מהמשתמשים בזמן שהודו נלחמת באחד הגירעונות הגרועים ביותר שלה באספקת החשמל.


משבר החשמל בסין, הנגרם גם הוא עקב מחסור בפחם, מחירי דלק גבוהים והביקוש התעשייתי הגואה לאחר המגיפה עצר את הייצור, כולל במפעלים המספקים מותגים גדולים כמו אפל (AAPL.O).


הביקוש החלש מכסה את האינפלציה הצרכנית, אולם מכריח את קובעי המדיניות ללכת בחבל דק בין תמיכה בכלכלה לבין עלייה נוספת של מחירי היצרנים.


"מחירי האנרגיה הגבוהים מוסיפים גם ללחצים האינפלציוניים שיחד עם הפסקות חשמל עלולים להוביל להקטנת הפעילות התעשייתית ולהאטה בהתאוששות הכלכלית", נמסר מדו"ח הנפט החודשי.


מכונים כלכליים מובילים קיצצו את התחזית המשותפת שלהם לצמיחה לשנת 2021 בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ל -2.4% מ -3.7% מאחר וצווארי בקבוק באספקת ההיצע פוגעים בתפוקה.


גורמי ממשל ותעשייה בגרמניה אמרו ביום חמישי כי הממשלה מתכננת להקל על הצרכנים מהעלאת חשבונות האנרגיה על ידי קיצוץ התוספת המסייעת במימון השקעות אנרגיה מתחדשת ב -43% בשנה הבאה.


בחלקים גדולים בעולם כולל העולם המערבי אנו צפויים לחורף קר ויקר כך עלפי כל תחזיות הכלכלנים.

bottom of page