top of page

מדוע הזיזו (לא הדיחו) את ברדוגו?

סיפור "הדחת ברדוגו" מתכניתו הפופולארית בגלי צה"ל הוא אולי הסנונית הראשונה הבולטת בתהליך שכבר נמצא בעיצומו במספר מדינות בעולם. אני אנסה להיות קונקרטי מבלי ליפול למלכודת ה"ימין שמאל", כי הסיפור הוא גדול מסך כל חלקיו. לדוגמא, שימו לב מה קורה ברשתות החברתיות. עזבו ידיעה, בואו נדבר על דעות , תגובות וחופש הביטוי, שהן אבני יסוד בדמוקרטיה של פעם שטרם עברה עדכון גרסה רשמי. טור דעה בלי מילה על פוליטיקה.



פעם נכנסו בכל מי שהביע דעה מחוץ למחנה, או מחוץ לבועה. היום כבר נכנסים גם במי שלא מביע דעה בכלל על נושא שבלהט הדיון הציבורי. ולמה ? בימים שאנו לומדים כי אלפי אנשים הפכו לשקופים באמצעות הניידים שלהם מה אנחנו מתפלאים שאנשים חוששים להתבטא? כל התבטאות נידונה למניפולציה עריכתית ובסופה גם לשיימינג חברתי, שלא לדבר על האשמה בהמרדה או בשיסוי או חלילה גרוע מכך.



בעולם, שנמצא במרחק של כחצי שנה קדימה מהדיון הישראלי בנושא, כוחות הבטחון כבר מתדפקים על דלתותיהם של כותבי פוסטים ואפילו מגיבים. בעולם, כבר מזמן הבינו את החוקים החדשים של העולם ה"נאור" לכאורה. יש לך דעה בנושא נפיץ? עדיף לך אם תשמור אותה לעצמך גם אם הניסוח שלך הוא תרבותי שקול ומאוזן. מי שאינו מביע את דעתו הוא אינו פחדן כפי שלעיתים נוטים בטעות לחשוב, אלה הוא מבין את המשמעויות שעלולות להיגרם עקב התבטאויותיו. אנחנו במצב של הישרדות תודעתית.



"הדחת ברדוגו" לדעתי האישית שאינה מבוססת ידע , אלה רק "תחושת בטן" כי אני מאזין לו, אינה נובעת מהשתקה על דברים שאמר. היא נובעת מהרצון להשתיקו מהדברים שטרם אמר ושאולי תכנן לומר, או אולי יגיד בעתיד. סוג של פישינג תודעתי וזה הרבה מעבר לחזון האורוולי של 1984.


יש לי עוד הרבה מה לומר, אבל תחת המציאות הנוכחית, אם אני רוצה שהאתר שלי "פרספקטיבה" ימשיך אז עדיף שלא אחכה להשתקה שלהם, אלה פשוט אשתוק כאן ועכשיו. אתם יודעים למה? כי אי שם מעבר לקשת ציפורים כחולות מתעופפות, אי שם מעבר לקשת יום בהיר יפציע, אי שם מעבר לקשת נוכל לדבר בחופשיות ועד אז נאלץ להחזיק חזק כדי שלא ניפול.


לפני כחצי שנה העליתי סרטון שנקרא "דברים שרציתי לומר" , בסרטון אני יושב מול המצלמה כחצי שעה ולא מוצא את המילים שאני מרגיש בטוח מספיק לומר. זה היה לפני חצי שנה כבר, היום יש מי שיאמר, שהמצב רק החמיר.


את ברדוגו הזיזו מהמשבצת המקובלת לבמות אחרות לא בגלל מה שהוא אמר, אלה בגלל מה שהוא טרם אמר. באנגלית זה נקרא "דה-קרדיטבליזציה". זו לא השתקה, זו הגכחה.


כלומר, שידבר בבמות הנחשבות פחות אמינות או פחות מקובלות כך דבריו יהדהדו פחות ויתפסו כפחות רלוונטיים לדיון הזרם המרכזי. אט אט כך מישהו מקווה יהפוך ברדוגו לא רק ללא רלוונטי אלה כלא אמין, כליצן, כשוטה הכפר. עכשיו הבנתם למה לברווזים לא קר בחורף?


השלב הבא עלול חלילה להיות השתקה של הדעה החופשית והפרטית עוד לפני שהיא נאמרה כשהיא בגדר הרהור, מחשבה. ימציאו גם לזה תוכנה. יש מי שיתווכח ויאמר שהשלב הזה כבר כאן.


אם תחשבו על זה לעומק וברצינות אולי תבינו. ולגבי ברדוגו, אין לי ספק שקולו ישמע. שבת שלום ובשורות טובות.





bottom of page