top of page

המכון הבינלאומי לדמוקרטיה בארה"ב בדוח השנתי שלו: מספר המדינות שחוות נסיגה דמוקרטית גבוה

וושינגטון (AP) - הנשיא ג'ו ביידן השמיע התראה על שקיעה עולמית בקרב מוסדות דמוקרטיים כשכינס את ועידת הבית הלבן הראשונה לדמוקרטיה. הוא קרא למנהיגי העולם "לנעול זרועות" כדי לחזק את הדמוקרטיות ולהפגין את ערכם בעולם משתנה.



ביידן כינה זאת כרגע קריטי עבור מנהיגים אחרים להכפיל את מאמציהם לחיזוק הדמוקרטיות. בטענה לפעולה, הוא ציין את המאבק שלו לזכות בחקיקת זכויות ההצבעה בארה"ב ורמז לאתגרים של המוסדות והמסורות הדמוקרטיות של אמריקה.


"זהו עניין דחוף", אמר ביידן בדבריו לפתיחת הפסגה הוירטואלית בת היומיים. "הנתונים שאנו רואים מצביעים במידה רבה על הכיוון הלא נכון".




מפגש הווידאו מגיע כאשר ביידן טען שוב ושוב כי ארה"ב ובעלות ברית דומות צריכות להראות לעולם שדמוקרטיות הן כלי טוב בהרבה לחברות מאשר אוטוקרטיות.


ביידן בדבריו הודיע ​​כי הוא משיק יוזמה להוציא עד 424 מיליון דולר עבור תכניות ברחבי העולם התומכות בתקשורת עצמאית, עבודה נגד שחיתות ועוד.


בתמונה: הנשיא ג'ו ביידן נואם מאודיטוריום בית המשפט הדרומי במתחם הבית הלבן בוושינגטון, יום חמישי, 9 בדצמבר 2021, לקראת פתיחת פסגת הדמוקרטיה. הפסגה הוירטואלית בת היומיים נחשבת כהזדמנות למנהיגים ולמומחים בחברה האזרחית מכ-110 מדינות כדי לשתף פעולה במלחמה בשחיתות וקידום כיבוד זכויות אדם. (צילום AP/סוזן וולש)




אבל ההתכנסות היום גררה גם תגובה נגד ארצות הברית ממדינות שלא הוזמנו להשתתף.


לקראת הפסגה כתבו השגרירים בארה"ב מסין ומרוסיה מאמר משותף המתאר את ממשל ביידן כמפגין "מנטליות של מלחמה קרה" ש"תעורר עימות אידיאולוגי ושבר בעולם". הממשל גם עמד בפני בדיקה מדוקדקת לגבי האופן שבו הלך והחליט אילו מדינות להזמין. סין ורוסיה היו בין אלה שלא קיבלו הזמנות.


מנהיגים אחרים הוסיפו בתורם את הערותיהם על מצב הדמוקרטיה המשתקפת לעתים קרובות באמצעות הטכנולוגיה המתפתחת במהירות על מדינותיהם. הם גם קוננו על הגידול בקמפיינים של דיסאינפורמציה המכוונים ומערערים מוסדות ובחירות.


"השיחה הדמוקרטית משתנה", אמרה ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן. "טכנולוגיות חדשות וחברות טכנולוגיה גדולות מהוות יותר ויותר את הבמה לדיאלוג הדמוקרטי, לפעמים עם דגש רב יותר על טווח הגעה מאשר על חופש הביטוי".



הפסגה מגיעה כאשר לאחרונה ביידן לוחץ על ולדימיר פוטין מפני "השלכות חמורות" אם רוסיה תפלוש לאוקריאנה.


בתמונה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקיים שיחות וירטואליות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על רקע החששות המערביים שמוסקבה מתכננת לתקוף את אוקראינה, כאשר מזכיר המדינה אנטוני בלינקן מאזין עם גורמים אחרים במהלך שיחת וידאו מאובטחת מחדר המצב בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב. 7 בדצמבר 2021. (הבית הלבן באמצעות רויטרס)



נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שהשתתף בפסגה ביום חמישי ושוחח מאוחר יותר בטלפון עם ביידן, אמר בטוויטר: "דמוקרטיה היא לא מובן מאליו, יש להילחם עליה.


פוטין לא הגיב בפומבי על הפסגה ביום חמישי כאשר השתתף בשיחת וידאו משלו עם חברי מועצת הקרמלין לזכויות אדם.






סגנית הנשיא קמאלה האריס, בדברי הסיום של היום הראשון של הפסגה, קראה לקונגרס להעביר את חקיקת זכויות ההצבעה.





"כאן בארצות הברית, אנחנו יודעים שהדמוקרטיה שלנו לא חסינה מאיומים", אמרה האריס.






המכון הבינלאומי לדמוקרטיה וסיוע בבחירות, אמר בדוח השנתי שלו כי מספר המדינות שחוות נסיגה דמוקרטית "מעולם לא היה גבוה" כמו בעשור האחרון, כאשר ארה"ב נוספה לרשימה לצד הודו וברזיל.



דיווח Associated Press ליסה מסקרו ואלן ניקמאייר בוושינגטון, ג'סטין ספייק בבודפשט, מוניר אחמד באיסלמבאד, ולדימיר איסצ'נקוב במוסקבה ומפיק הווידאו ליו ג'נג בבייג'ינג. AP



bottom of page