top of page

בכירה לשעבר לסנאט: "פיסבוק פועלת במחשכים"

וושינגטון, 5 באוקטובר- מחוקקים אמריקאים ביקרו בחריפות ביום שלישי את פייסבוק (FB.O) והאשימו את המנכ"ל מארק צוקרברג בעידוד לרווחים גבוהים יותר תוך שהם התעלמות מבטיחות המשתמשים. המחוקקים דרשו מהרגולטורים לחקור את ההאשמות של בעלי מידע כי חברת המדיה החברתית פוגעת בילדים ומעוררת מחלוקות.


במהלך דיון בוועדת המשנה למסחר בסנאט, קראה ה"מלשינה" כפי שהיא נקראת בתקשורת האמריקאית, פרנסס האוגן לשקיפות בנוגע לאופן שבו פייסבוק מפתה משתמשים להאריך את שהותם באתר, וכך לספק הזדמנות לפייסבוק לפרסם מודעות פרסומיות בפניהם.



"כל עוד פייסבוק פועלת במחשכים ומסתירה את המחקר שלה מעיון ציבורי, היא חייבת לתת על כך את הדין", אמרה האוגן, עובדת לשעבר בחברה ששוויה כמעט טריליון דולר.


"הנהגת החברה יודעת כיצד להפוך את פייסבוק ואינסטגרם לבטוחים יותר, אך לא תבצע את השינויים הדרושים מכיוון שהיא הציבה את הרווחים האסטרונומיים שלה לפני טובת המשתמשים. יש צורך בפעולות הקונגרס", אמרה האוגן.


בתקופה בה הסכמה דו -מפלגתית היא נדירה בוושינגטון, מחוקקים משני הצדדים מבקרים את התנהלות החברה, והביעו את הכעס הגובר בקונגרס על פייסבוק כשברקע דרישות רבות לרפורמות בחקיקה.


הסנאטור דן סאליבן, רפובליקני, אמר כי הוא מודאג מההשפעה של פייסבוק וחברות בנות כמו אינסטגרם על בריאותם הנפשית של ילדים. "אני חושב שנסתכל אחורה בעוד 20 שנה מהיום וכולנו נגיד 'מה לעזאזל חשבנו?'"


האוגן חשפה שהיא זו שסיפקה מסמכים ששימשו בחקירת וול סטריט ג'ורנל והשימוע בסנאט על פגיעה באינסטגרם בנערות בגיל העשרה. היא השוותה את אתרי המדיה החברתית לחומרים ממכרים כמו טבק ואופיואידים.


יו"ר הפאנל הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, דמוקרט, אמר כי פייסבוק ידעה שמוצריה ממכרים. "הטכנולוגיה מתמודדת עם רגע האמת", אמר.


הוא קרא לצוקרברג להעיד בפני הוועדה, ועל כך שהוועדה לניירות ערך ובורסה ונציבות הסחר הפדרלית תחקור את החברה. "הילדים שלנו הם קורבנות. בני נוער שמסתכלים במראה מרגישים ספק וחוסר ביטחון. מארק צוקרברג צריך להסתכל על עצמו במראה", אמר בלומנטל.


בלומנטל אמר לאחר הדיון כי ירצה לשאול את צוקרברג מדוע דחה המלצות להפוך את מוצרי החברה לבטוחים יותר עבור המשתמשים.


אך למרות הביקורת, מחיר המניה של פייסבוק עלה ב -2.2% לרמה של 333.43 דולר באמצע אחר הצהריים ביום שלישי.


יום לאחר שפייסבוק סבלה מהפסקה של שעות, הצביעה האוגן על ההתמוטטות בעדותה: "במשך יותר מחמש שעות פייסבוק לא שימשה להעמקת ההבדלים בינינו,עצרה מלערער את היציבות בדמוקרטיות ולגרום לנערות ונשים צעירות להרגיש רע עם הגוף שלהן. "


כאשר מחוקקים מתחו ביקורת על פיסבוק וצוקרברג, דוברי החברה נלחמו בטוויטר וטענו שהאוגן לא עבדה ישירות בכמה מהנושאים עליהם היא נחקרת.


האוגן, מנהלת מוצר לשעבר בצוות המידע האזרחי של פיסבוק, עזבה את החברה עם עשרות אלפי מסמכים חסויים בידה.


הסנאטור מרש בלאקברן, רפובליקני, האשים את פייסבוק בכך שהעלים עין מילדים מתחת לגיל 13 באתריה. "ברור שפיסבוק נותנת עדיפות לרווח על פני טובת הילדים וכל המשתמשים", אמרה.


לנה פיעטש, דוברת פיסבוק, ערערה על עדותה של האוגן והגנה על פעולותיה הפנימיות של החברה. "אנחנו לא מסכימים עם אפיונם של הנושאים הרבים עליהם העידה", אמר פיטש בהצהרה.


בשבוע שעבר הגנה אנטיגונה דייויס, מנהלת הבטיחות העולמית בפייסבוק, על החברה מול הקונגרס ואמרה כי היא מבקשת לפרסם מחקרים פנימיים נוספים במטרה להיות שקופים יותר לגבי ממצאיה.


הסנאטורית מריה קנטוול, יו"ר ועדת המסחר, אמרה כי תכתוב מכתב לפייסבוק כדי להתעקש שהיא לא תמחק מסמכים הקשורים למיעוט המוסלמי הנרדף במיאנמר ותבקש שמירה רחבה יותר של מסמכים.


האוגן אמרה כי היא תומכת ב "פיקוח ובדיקה ציבורית" בנושא מנגנון התפעול של אלגוריתמי התוכן וההשלכות שלהם. היא הציעה ליצור גוף ייעודי בתוך הממשלה הפדרלית שיפקח על חברות המדיה החברתית.


בלומנטל אמר כי ייתכן שתרצה לקיים שימוע נוסף כדי לדון בנושאי ביטחון לאומי הקשורים לפייסבוק.


האוג'ן אמרה כי פייסבוק גם עשתה מעט מדי כדי למנוע מעשים מאנשים המתכננים אלימות.


פייסבוק היוותה במה לאנשים שתיכננו רצח המוני במיאנמר ולמשמשים שיזמו את התקיפה על הקפיטול האמריקאי ב -6 בינואר .


הסנאטור אדוארד מארקי, ששוחח עם צוקרברג הנעדר מהדיון, אמר במהלכו: "הזמן שלך לפלוש לפרטיות שלנו, ולטרף ילדים נגמר. הקונגרס יפעל".


במהלך כל הדיונים התייחסו המחוקקים לצוקרברג שיצא לשייט במקום לעמוד באחריותו מול המחוקקים. המנכ"ל פרסם בסוף השבוע סרטון שצולם עם המשקפיים החכמים החדשים של החברה עם אשתו בסירה.



עדותה המלאה של האוגן בסנאט




bottom of page